Historia
↓
Monopol Wódczany to zdecydowanie jeden z najważniejszych symboli fabrycznego dziedzictwa Łodzi. Trzeci co do wielkości kompleks fabryczny (po zakładach Karola Scheiblera i Izraela Poznańskiego) zbudowany został w 1902 roku i przez wiele lat stanowił ważny element rozwoju miasta.
Monopol Wódczany od zawsze odgrywał wielką rolę w życiu miasta. Był nie tylko miejscem pracy, ale również centrum wydarzeń społecznych i kulturalnych. Działał w nim przyzakładowy żłobek, biblioteka, a nawet koło teatralne.
W początkowym okresie wyposażenie obejmowało między innymi 6 stołów do ręcznego rozlewu wódki oraz 2 stoły do rozlewu denaturatu.
Dzięki poczynionym inwestycjom, łódzki zakład stał się najnowocześniejszym w polskiej branży spirytusowej i tym samym okrzyknięty został jej wizytówką . Największy rozkwit i sukcesy nastąpiły pod koniec lat 70. Wtedy to istniały tu najnowocześniejsze w Polsce laboratoria do wytwarzania wódek smakowych oraz pięć linii produkcyjnych.
W okresie największej świetności produkcja miesięczna wynosiła milion półlitrowych butelek wódek czystych i gatunkowych. 620 osób pracowało na dwie zmiany przy pięciu liniach produkcyjnych i jednej rozlewni ręcznej.
Sztandarowym produktem kojarzącym się z Łodzią była wódka Prezydent. Ważną pozycję w portfolio zakładu stanowiły także wódki Delikatesowa, Columbus i Regnum. Osobnym rozdziałem były wódki smakowe i kolorowe: Klubowa, Żołądkówka, Pieprzówka, Leśna i Miodowa. Ich jakość to wynik wieloletniego doświadczenia w tworzeniu nowych receptur tego rodzaju trunków – przez pewien okres czasu zakład w Łodzi był wręcz „kuźnią” alkoholi smakowych.
27 kwietnia 2007 r. z taśmy zeszła ostatnia butelka wódki, a 1 czerwca 2008 r. zakłady zakończyły dotychczasową działalność. W roku 2013 rozpoczęła się nowa era tego jednego z najcenniejszych łódzkich zabytków.
3 czerwca 2014 – nowa nazwa, miejscu nadano imię – MONOPOLIS. Ojcem chrzestnym został Janusz Kaniewski, wybitny polski designer, który zaprojektował również logo MONOPOLIS. Spod ręki mistrza wyszedł wyjątkowy znak słowno-graficzny. Nowoczesny, ale nawiązujący do historii, z liternictwem inspirowanym czcionką lat dwudziestych XX wieku, odzwierciedlającym ducha miejsca. Nazwa oraz logotyp MONOPOLIS są podkreśleniem dziedzictwa Łodzi, jej unikalnego przemysłu, wystawnych secesyjnych kamienic i legendarnego blichtru, opartego na solidnym biznesie. Słowo „polis” to forma państwa w starożytnej Grecji. MONOPOLIS można rozumieć jako "miasto w mieście": wspólnotę i życie obywatelskie, przestrzeń do wspólnych działań, a także miejsce rozwoju życia towarzyskiego i społecznego.