Teatropolis (Copy)
Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS
Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS odbędzie się na Scenie Monopolis w dniach od 24 do 27 marca br. Przez trzy dni miłośnicy teatru będą mogli obejrzeć osiem spektakli przygotowanych przez debiutantów i doświadczonych artystów.
TEATROPOLIS to wydarzenie, którego nie byłoby bez dwóch osób: wybitnego artysty Andrzeja Seweryna, dyrektora artystycznego festiwalu oraz wyjątkowego mecenasa sztuki Krzysztofa Witkowskiego, prezesa firmy Virako, inwestora Monopolis.
Kultura to bardzo ważny, o ile nie najważniejszy, fragment działalności Monopolis. Świadczy o tym mnogość wydarzeń kulturalnych, które inicjowano we wnętrzach dawnych zakładów Monopolu Wódczanego od początku działalności kompleksu. Festiwal TEATROPOLIS doskonale wpisuje się zatem w charakter miejsca i potrzeby gości odwiedzających Monopolis.
24.03.2023
〰️
REPERTUAR
24.03.2023 〰️ REPERTUAR
wykonanie: Robert Talarczyk
scenariusz: Szczepan Twardoch
reżyseria: Robert Talarczyk i Szczepan Twardoch
główny producent: STUDIO teatrgaleria
koproducenci: Fundacja Teatru Śląskiego “Wyspiański”, Teatr Łaźnia Nowa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
partner: Teatr Korez
Byk to drugi po Pokorze tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in. Króla, Morfiny i Dracha. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.
wykonanie: Barbara Sanecka, Łukasz Walczak i Kamil Olczyk
autor tekstu: Barbara Sanecka
reżyseria: Adam Łoniewski
aranżacja muzyczna: Maciej Zaforemski (fortepian), Mikołaj Kaniewski (gitara basowa), Adam Zgrajka (perkusja)
produkcja: Musicalowa Rewia Absurdu z Częstochowy
Panie i Panowie! Mesdames et messieur! Ladies and gentleman! Jak się dziś macie? Proszę rozluźnijcie się, wyciągnijcie wygodnie nogi, usiądźcie w fotelach jeszcze głębiej i posłuchajcie o wyjątkowym show! Miłość Ci wszystko wypaczy to spektakl, utrzymany w konwencji nieco absurdalnej musicalowej rewii, realizowany przez trójkę artystów młodej sceny musicalowej. Zabrzmią w nim songi z musicali takich jak Cabaret, Chicago, A Chorus Line, czy The Producers, okraszone choreografiami w iście broadwayowskim stylu. Na scenie wystąpią trzy… osobliwe indywidua. Nie wiadomo skąd przybyli, ani tym bardziej dokąd zmierzają. Wędrowcy, kuglarze, włóczędzy, komedianci. Ot! Teatr Objazdowy. Grupa aktorów, którzy zawołani przybywają, aby wśród gąszczu gładkich kroków i niespodziewanych skoków, podzielić się barwnymi historiami ze swoich licznych wojaży. Dwóch elegantów – jeden zamyślony i powściągliwy, drugi – urokliwy i egzaltowany, a pomiędzy nimi tajemnicza, czarująca kokietka. Raczą publiczność śpiewem i tańcem w takt muzyki wykonywanej przez zespół instrumentalny. Wszyscy jacyś… ulotni, nieco ekscentryczni i niepokojący.
25.03.2022
〰️
REPERTUAR
25.03.2022 〰️ REPERTUAR
wykonanie: Agnieszka Przepiórska
autor tekstu: Piotr Rowicki
reżyseria: Anna Gryszkówna
scenografia i kostiumy: Anna-Maria Karczmarska
muzyka: Michał Lamża
konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
reżyseria światła: Mateusz Gierc
produkcja: Teatr Łaźnia Nowa i Bałtycka Agencja Artystyczna
Zuzanna Gincburg, znana jako Zuzanna Ginczanka, należy do tych pisarek, których twórczość splata się z życiem. Wychowywała się na prowincji, w Równem, ale marzyła o wielkim świecie, którego symbolem była dla niej Warszawa. Jeszcze w Równem nawiązała kontakt z Julianem Tuwimem, który zauważył w niej wielki talent i namówił na przeprowadzkę do stolicy. Negocjując swoje miejsce w warszawskim środowisku literackim, Ginczanka jako polska poetka żydowskiego pochodzenia musiała się zmierzyć z dwoma „demonami”: pięknem i żydowskością. Klisza „pięknej Żydówki” rozpalała wyobraźnię męskiej części towarzystwa i przysłaniała jej twórczość. Jej żydowskie pochodzenie stało się natomiast przedmiotem antysemickich ataków w Warszawie lat 30., a ostatecznie przyczyną jej tragicznej śmierci w Krakowie w 1944 roku. Ginczanka miała w sobie ogromy potencjał, talent, pasję życia i nadzieję. To wszystko zostało zniweczone w momencie, gdy miała naprawdę ogromną szansę na przeżycie. Brakowało tak niewiele, żeby minęła się ze śmiercią. Spektakl próbuje nie tylko opowiedzieć historię Zuzanny Ginczanki, ale pozostawić kolejny ślad jej życia, dopisać jeszcze jedno krótkie słowo. W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (gift of Juliet Brayan Archive). Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
wykonanie: Tamara Yelchaninova
autor tekstu i reżyseria: Jacek Wilantewicz
produkcja: Teatr Stajni Metamorficznej z Nowiny
Scenariusz spektaklu został oparty m.in. na nowozelandzkiej baśni, barokowej poezji hiszpańskiej i wierszu „Villa mon Repos”. Bohaterka monodramu przechodzi szereg transformacji, dążąc do odnalezienia własnej tożsamości i odrzucenia przyjętych norm ograniczających jej osobowość. Poddana presji kulturowej obrazu kobiecego piękna i brzydoty usiłuje zedrzeć z siebie maskę. Za sprawą zaklęć, przywołuje mityczną postać Hine Nui Te Po ‒ Kobiety Nocy. Nie ruszając się z magnetycznego pola swojego mieszkania, uwięziona w świetle lampy, zatacza kręgi, podróżując do centrum nieznanego wcześniej świata baśni i symbolicznych znaczeń. Temat, jakim jest kobiece ciało, poddane torturze przemyślnych zabiegów kosmetycznych oraz fizycznych nadużyć, staje się punktem wyjścia do snucia delikatnej i onirycznej nici opowieści. Przetaczające się obrazy ukazują liczne panoptikum dziwadeł i etapy kolejnych przepoczwarzeń, aż do uzyskania ostatecznej formy nocnego motyla.
wykonanie: Sławomir Grzymkowski
autor tekstu: Wiesława Sujkowska
reżyseria: Anna Sroka-Hryń
muzyka i wykonanie: Robert Siwak
produkcja: Fundacja Sztuki Kreatywnej Przestrzeń
W monodramie „Prime Time” nie idzie o odtworzenie drogi życiowej korespondenta wojennego Waldemara Milewicza (1956-2004), który zginął z ekipą TVP w zamachu terrorystycznym w Iraku. To raczej rozprawa ze złem. Sławomir Grzymkowski, który stara się grać powściągliwie, kiedy wspomina o popełnianych zbrodniach, wynaturzeniach, zezwierzęceniu, daje się ponieść emocjom. Bo jak zaakceptować takie zło, za którym zawsze stoi konkretny człowiek? Bohater monodramu nie znajduje słów przebaczenia dla wojennych mordów i gwałtów, nie znajduje rozgrzeszenia dla wojen, nie widzi w nich żadnej drogi naprawy świata. Wygląda na to, że misje, które podejmował, przyniosły mu rozczarowanie. Nie pozwoliły wytłumaczyć, dlaczego ludzie ulegają pokusie czynienia zła. W pierwszej części bohater wraca do lat młodości. Przypomina młodzieńcze marzenia o dziennikarstwie, a potem o reporterce wojennej. Układa się to w świadomie obraną drogę, która jednak obok satysfakcji tropienia i wyjawiania światu prawdy przynosi bezmiar goryczy. Część tego rozgoryczenia zawiera tytuł - prime time to główne pasmo oglądalności. Telewidzom dość szybko nudzą się obrazy wojny, przemoc powszednieje. Korespondent wojenny może wrócić do prime time tylko jako ofiara.
26.03.2023
〰️
REPERTUAR
26.03.2023 〰️ REPERTUAR
wykonawca: Joanna Gonschorek
autor tekstu: Anna Podczaszy
reżyseria i scenografia: Magda Skiba
muzyka: Amadeusz Naczyński i Marek Litwin
projekcje video: Karol Budrewicz
produkcja: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
Po monodramie Joanny i spektaklu Spójrz na nią – pieśniodramat u Modrzejewskiej, to trzecie spotkanie dwóch niezwykłych osobowości artystycznych: aktorki Joanny Gonschorek i poetki Anny Podczaszy. Tym razem w tekście napisanym specjalnie dla Joanny Gonschorek Anna Podczaszy zmaga się z tematem, który był, jest lub będzie bliski każdemu z nas: opowiada o śmiertelnej chorobie i żegnaniu się z życiem. Łącząc powagę z dyskretnym humorem, a perspektywę codzienności z metafizyką artystki pod kierunkiem reżyserki Magdy Skiby ukazują nasz stosunek do śmierci, odchodzenia, ostatecznego pożegnania z najbliższymi – dziś traktowanych jako temat tabu, spychanych w sferę milczenia, a przecież będących nieuchronnym i naturalnym etapem egzystencji, nieodłącznym od ludzkiego świata.
“Monodram Joanny Gonschorek niesie przesłanie dla każdego. I dla każdego: inne. W dodatku równie bogate zarówno na przestrzeni aktorskiej, jak i wizualnej oraz dźwiękowej.” (Paweł Pawlucy, Regionfan.pl)
wykonanie: Adam Ferency i Joanna Kosierkiewicz
autor tekstu: Maria Kupryjanowicz (na podstawie Dziennika i Drugiego Dziennika Jerzego Pilcha)
muzyka: Piotr Łabonarski
wizualizacje: Antoni Ferency
reżyseria: Adam Ferency
produkcja: Recto Verso Karolina Kadula
Jeden but taki, drugi taki. Jeden zimowy, drugi letni. Oba na szczęście czarne. Oba na zgubę na moich nogach – jeśli brakuje nam teatralnych uniesień mamy szansę to zmienić za sprawą spektaklu w reżyserii Adama Ferencego, którego zobaczymy także na scenie razem z Joanną Kosierkiewicz. Dziennik przebudzenia to spotkanie świetnej prozy i aktorskiego kunsztu – spektakl oddający pilchowskie poczucie humoru, zarazem nieuciekający od tematów ostatecznych, przedstawiający próby ich obłaskawienia. Przedstawienie miejscami pełne jest ironii i sarkazmu, zachowuje styl pisania Jerzego Pilcha - zabawny, barwny i inteligentny. Anegdoty o epizodach codzienności przenikają się z rozważaniami ożyciu, chorobie, literaturze. Ich dopełnieniem są nowoczesne i wyraziste wizualizacje z pogranicza jawy i snu, które wraz z muzyką podkreślają akcję, nadają jej specyficznego nastroju i dodatkowych sensów. Adam Ferency: Kiedy czytałem Dzienniki Jerzego Pilcha, zarówno pierwszy, jak i drugi, myślałem, że jeśli bym umiał pisać, to tak właśnie opisywałbym otaczającą mnie rzeczywistość. “Dziennik przebudzenia” to przedstawienie o starym mężczyźnie i młodej kobiecie, o możliwej albo niemożliwej miłości, o chorobie i może o wyzdrowieniu. I wreszcie, pewnie również, o śmierci.
wykonanie: Peter Čižmár
adaptacja, scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin
przekład tekstu: Zora Jasenska
produkcja: Divadlo Kontra ze Spiskiej Nowej Wsi w Słowacji
Makbet - studium zbrodni, Makbet - żądza władzy, Makbet - tragedia sumienia… Psychologiczny monodram dla wymagającego widza. W tej wersji nie ma Duncana, Banka, Macduffa ani Lady Makbet. Główny bohater cierpi, bo identyfikuje się ze swoimi myślami, z fałszywym ego i stworzoną przez nie historią. Czy naprawdę jest mordercą? A może wydarzenia, które odgrywa, są tylko projekcjami jego umysłu? Egoicznego umysłu, który zadaje mu ból. Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet się przebudzi? Czy uwolni się spod dominacji umysłu i odnajdzie swoją istotę tu i teraz? Czy opór zmieni w akceptację? Czy zrozumie, że to, co postrzegamy, myślimy i czujemy, tak naprawdę nie jest nami? Czy ogień bólu zmieni się w światło świadomości? Czy Makbet odkryje swoje prawdziwe ja - Istnienie? Inspiracją do adaptacji była twórczość Eckharta Tolle’a, a zwłaszcza jego kultowa książka The Power of Now (Potęga teraźniejszości).
27.03.2023
〰️
REPERTUAR
27.03.2023 〰️ REPERTUAR
Ceremonia zamknięcia pierwszej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS nieprzypadkowo zbiega się z Międzynarodowym Dniem Teatru. Światowe święto Melpomeny Organizatorzy postanowili uczcić nagradzając wyjątkowych artystów teatralnych. Podczas uroczystości wręczone zostaną statuetki w dwóch kategoriach: Debiuty i Open. Uroczystą Galę zakończy pokaz mistrzowski w wykonaniu Andrzeja Seweryna. W przygotowanych fragmentach „Dziennika” Witolda Gombrowicza mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach.
TEATROPOLIS | 24-27 MARCA 2023 | KARNETY 250 ZŁ
Zapraszamy po karnet na osiem wyjątkowych spektakli!
Od 24 do 27 marca na Scenie Monopolis odbędzie się Festiwal Sztuki Aktorskiej "Teatropolis". W jeden weekend będzie można obejrzeć osiem spektakli przygotowanych przez znanych i debiutujących artystów!
"Wielki teatr istnieje także na scenie kameralnej" - te słowa Andrzeja Seweryna, inicjatora i dyrektora artystycznego festiwalu doskonale oddają charakter wydarzenia, a osoba mistrza gwarantuje wyjątkową jakość.
Już wkrótce zdradzimy, kto wystąpi na Scenie Monopolis.
Uwaga! W ramach karnetu, należy pojawić się przed każdym spektaklem 15 minut przed jego rozpoczęciem.