witkowski_seweryn.jpg

Teatropolis (Copy)

Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS

 
 
 

Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS odbędzie się na Scenie Monopolis w dniach od 24 do 27 marca br. Przez trzy dni miłośnicy teatru będą mogli obejrzeć osiem spektakli przygotowanych przez debiutantów i doświadczonych artystów.

TEATROPOLIS to wydarzenie, którego nie byłoby bez dwóch osób: wybitnego artysty Andrzeja Seweryna, dyrektora artystycznego festiwalu oraz wyjątkowego mecenasa sztuki Krzysztofa Witkowskiego, prezesa firmy Virako, inwestora Monopolis.

Kultura to bardzo ważny, o ile nie najważniejszy, fragment działalności Monopolis. Świadczy o tym mnogość wydarzeń kulturalnych, które inicjowano we wnętrzach dawnych zakładów Monopolu Wódczanego od początku działalności kompleksu. Festiwal TEATROPOLIS doskonale wpisuje się zatem w charakter miejsca i potrzeby gości odwiedzających Monopolis.

 
 
 

24.03.2023

〰️

REPERTUAR

24.03.2023 〰️ REPERTUAR

 
  • wykonanie: Robert Talarczyk

  • scenariusz: Szczepan Twardoch

  • reżyseria: Robert Talarczyk i Szczepan Twardoch

  • główny producent: STUDIO teatrgaleria

  • koproducenci: Fundacja Teatru Śląskiego “Wyspiański”, Teatr Łaźnia Nowa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego

  • partner: Teatr Korez

 

Byk to drugi po Pokorze tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in. Króla, Morfiny i Dracha. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

 
 
 
 
  • wykonanie: Barbara Sanecka, Łukasz Walczak i Kamil Olczyk

  • autor tekstu: Barbara Sanecka

  • reżyseria: Adam Łoniewski

  • aranżacja muzyczna: Maciej Zaforemski (fortepian), Mikołaj Kaniewski (gitara basowa), Adam Zgrajka (perkusja)

  • produkcja: Musicalowa Rewia Absurdu z Częstochowy


 

Panie i Panowie! Mesdames et messieur! Ladies and gentleman! Jak się dziś macie? Proszę rozluźnijcie się, wyciągnijcie wygodnie nogi, usiądźcie w fotelach jeszcze głębiej i posłuchajcie o wyjątkowym show! Miłość Ci wszystko wypaczy to spektakl, utrzymany w konwencji nieco absurdalnej musicalowej rewii, realizowany przez trójkę artystów młodej sceny musicalowej. Zabrzmią w nim songi z musicali takich jak Cabaret, Chicago, A Chorus Line, czy The Producers, okraszone choreografiami w iście broadwayowskim stylu. Na scenie wystąpią trzy… osobliwe indywidua. Nie wiadomo skąd przybyli, ani tym bardziej dokąd zmierzają. Wędrowcy, kuglarze, włóczędzy, komedianci. Ot! Teatr Objazdowy. Grupa aktorów, którzy zawołani przybywają, aby wśród gąszczu gładkich kroków i niespodziewanych skoków, podzielić się barwnymi historiami ze swoich licznych wojaży. Dwóch elegantów – jeden zamyślony i powściągliwy, drugi – urokliwy i egzaltowany, a pomiędzy nimi tajemnicza, czarująca kokietka. Raczą publiczność śpiewem i tańcem w takt muzyki wykonywanej przez zespół instrumentalny. Wszyscy jacyś… ulotni, nieco ekscentryczni i niepokojący.

 
 
 
 

25.03.2022

〰️

REPERTUAR

25.03.2022 〰️ REPERTUAR

 
  • wykonanie: Agnieszka Przepiórska

  • autor tekstu: Piotr Rowicki

  • reżyseria: Anna Gryszkówna

  • scenografia i kostiumy: Anna-Maria Karczmarska

  • muzyka: Michał Lamża

  • konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz

  • reżyseria światła: Mateusz Gierc

  • produkcja: Teatr Łaźnia Nowa i Bałtycka Agencja Artystyczna

 

Zuzanna Gincburg, znana jako Zuzanna Ginczanka, należy do tych pisarek, których twórczość splata się z życiem. Wychowywała się na prowincji, w Równem, ale marzyła o wielkim świecie, którego symbolem była dla niej Warszawa. Jeszcze w Równem nawiązała kontakt z Julianem Tuwimem, który zauważył w niej wielki talent i namówił na przeprowadzkę do stolicy. Negocjując swoje miejsce w warszawskim środowisku literackim, Ginczanka jako polska poetka żydowskiego pochodzenia musiała się zmierzyć z dwoma „demonami”: pięknem i żydowskością. Klisza „pięknej Żydówki” rozpalała wyobraźnię męskiej części towarzystwa i przysłaniała jej twórczość. Jej żydowskie pochodzenie stało się natomiast przedmiotem antysemickich ataków w Warszawie lat 30., a ostatecznie przyczyną jej tragicznej śmierci w Krakowie w 1944 roku. Ginczanka miała w sobie ogromy potencjał, talent, pasję życia i nadzieję. To wszystko zostało zniweczone w momencie, gdy miała naprawdę ogromną szansę na przeżycie. Brakowało tak niewiele, żeby minęła się ze śmiercią. Spektakl próbuje nie tylko opowiedzieć historię Zuzanny Ginczanki, ale pozostawić kolejny ślad jej życia, dopisać jeszcze jedno krótkie słowo. W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (gift of Juliet Brayan Archive). Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.

 
 
 
 
  • wykonanie: Tamara Yelchaninova

  • autor tekstu i reżyseria: Jacek Wilantewicz

  • produkcja: Teatr Stajni Metamorficznej z Nowiny

 

Scenariusz spektaklu został oparty m.in. na nowozelandzkiej baśni, barokowej poezji hiszpańskiej i wierszu „Villa mon Repos”. Bohaterka monodramu przechodzi szereg transformacji, dążąc do odnalezienia własnej tożsamości i odrzucenia przyjętych norm ograniczających jej osobowość. Poddana presji kulturowej obrazu kobiecego piękna i brzydoty usiłuje zedrzeć z siebie maskę. Za sprawą zaklęć, przywołuje mityczną postać Hine Nui Te Po ‒ Kobiety Nocy. Nie ruszając się z magnetycznego pola swojego mieszkania, uwięziona w świetle lampy, zatacza kręgi, podróżując do centrum nieznanego wcześniej świata baśni i symbolicznych znaczeń. Temat, jakim jest kobiece ciało, poddane torturze przemyślnych zabiegów kosmetycznych oraz fizycznych nadużyć, staje się punktem wyjścia do snucia delikatnej i onirycznej nici opowieści. Przetaczające się obrazy ukazują liczne panoptikum dziwadeł i etapy kolejnych przepoczwarzeń, aż do uzyskania ostatecznej formy nocnego motyla.

 
 
 
 
  • wykonanie: Sławomir Grzymkowski

  • autor tekstu: Wiesława Sujkowska

  • reżyseria: Anna Sroka-Hryń

  • muzyka i wykonanie: Robert Siwak

  • produkcja: Fundacja Sztuki Kreatywnej Przestrzeń

 

W monodramie „Prime Time” nie idzie o odtworzenie drogi życiowej korespondenta wojennego Waldemara Milewicza (1956-2004), który zginął z ekipą TVP w zamachu terrorystycznym w Iraku. To raczej rozprawa ze złem. Sławomir Grzymkowski, który stara się grać powściągliwie, kiedy wspomina o popełnianych zbrodniach, wynaturzeniach, zezwierzęceniu, daje się ponieść emocjom. Bo jak zaakceptować takie zło, za którym zawsze stoi konkretny człowiek? Bohater monodramu nie znajduje słów przebaczenia dla wojennych mordów i gwałtów, nie znajduje rozgrzeszenia dla wojen, nie widzi w nich żadnej drogi naprawy świata. Wygląda na to, że misje, które podejmował, przyniosły mu rozczarowanie. Nie pozwoliły wytłumaczyć, dlaczego ludzie ulegają pokusie czynienia zła. W pierwszej części bohater wraca do lat młodości. Przypomina młodzieńcze marzenia o dziennikarstwie, a potem o reporterce wojennej. Układa się to w świadomie obraną drogę, która jednak obok satysfakcji tropienia i wyjawiania światu prawdy przynosi bezmiar goryczy. Część tego rozgoryczenia zawiera tytuł - prime time to główne pasmo oglądalności. Telewidzom dość szybko nudzą się obrazy wojny, przemoc powszednieje. Korespondent wojenny może wrócić do prime time tylko jako ofiara.

 
 
 
 

26.03.2023

〰️

REPERTUAR

26.03.2023 〰️ REPERTUAR

 
  • wykonawca: Joanna Gonschorek

  • autor tekstu: Anna Podczaszy

  • reżyseria i scenografia: Magda Skiba

  • muzyka: Amadeusz Naczyński i Marek Litwin

  • projekcje video: Karol Budrewicz

  • produkcja: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

 

Po monodramie Joanny i spektaklu Spójrz na nią – pieśniodramat u Modrzejewskiej, to trzecie spotkanie dwóch niezwykłych osobowości artystycznych: aktorki Joanny Gonschorek i poetki Anny Podczaszy. Tym razem w tekście napisanym specjalnie dla Joanny Gonschorek Anna Podczaszy zmaga się z tematem, który był, jest lub będzie bliski każdemu z nas: opowiada o śmiertelnej chorobie i żegnaniu się z życiem. Łącząc powagę z dyskretnym humorem, a perspektywę codzienności z metafizyką artystki pod kierunkiem reżyserki Magdy Skiby ukazują nasz stosunek do śmierci, odchodzenia, ostatecznego pożegnania z najbliższymi – dziś traktowanych jako temat tabu, spychanych w sferę milczenia, a przecież będących nieuchronnym i naturalnym etapem egzystencji, nieodłącznym od ludzkiego świata.

 

“Monodram Joanny Gonschorek niesie przesłanie dla każdego. I dla każdego: inne. W dodatku równie bogate zarówno na przestrzeni aktorskiej, jak i wizualnej oraz dźwiękowej.” (Paweł Pawlucy, Regionfan.pl)

 
 
 
 
  • wykonanie: Adam Ferency i Joanna Kosierkiewicz

  • autor tekstu: Maria Kupryjanowicz (na podstawie Dziennika i Drugiego Dziennika Jerzego Pilcha)

  • muzyka: Piotr Łabonarski

  • wizualizacje: Antoni Ferency

  • reżyseria: Adam Ferency

  • produkcja: Recto Verso Karolina Kadula

 

Jeden but taki, drugi taki. Jeden zimowy, drugi letni. Oba na szczęście czarne. Oba na zgubę na moich nogach – jeśli brakuje nam teatralnych uniesień mamy szansę to zmienić za sprawą spektaklu w reżyserii Adama Ferencego, którego zobaczymy także na scenie razem z Joanną Kosierkiewicz. Dziennik przebudzenia to spotkanie świetnej prozy i aktorskiego kunsztu – spektakl oddający pilchowskie poczucie humoru, zarazem nieuciekający od tematów ostatecznych, przedstawiający próby ich obłaskawienia. Przedstawienie miejscami pełne jest ironii i sarkazmu, zachowuje styl pisania Jerzego Pilcha - zabawny, barwny i inteligentny. Anegdoty o epizodach codzienności przenikają się z rozważaniami ożyciu, chorobie, literaturze. Ich dopełnieniem są nowoczesne i wyraziste wizualizacje z pogranicza jawy i snu, które wraz z muzyką podkreślają akcję, nadają jej specyficznego nastroju i dodatkowych sensów. Adam Ferency: Kiedy czytałem Dzienniki Jerzego Pilcha, zarówno pierwszy, jak i drugi, myślałem, że jeśli bym umiał pisać, to tak właśnie opisywałbym otaczającą mnie rzeczywistość. “Dziennik przebudzenia” to przedstawienie o starym mężczyźnie i młodej kobiecie, o możliwej albo niemożliwej miłości, o chorobie i może o wyzdrowieniu. I wreszcie, pewnie również, o śmierci.

 
 
 
 
  • wykonanie: Peter Čižmár

  • adaptacja, scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin

  • przekład tekstu: Zora Jasenska

  • produkcja: Divadlo Kontra ze Spiskiej Nowej Wsi w Słowacji

 

Makbet - studium zbrodni, Makbet - żądza władzy, Makbet - tragedia sumienia… Psychologiczny monodram dla wymagającego widza. W tej wersji nie ma Duncana, Banka, Macduffa ani Lady Makbet. Główny bohater cierpi, bo identyfikuje się ze swoimi myślami, z fałszywym ego i stworzoną przez nie historią. Czy naprawdę jest mordercą? A może wydarzenia, które odgrywa, są tylko projekcjami jego umysłu? Egoicznego umysłu, który zadaje mu ból. Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet się przebudzi? Czy uwolni się spod dominacji umysłu i odnajdzie swoją istotę tu i teraz? Czy opór zmieni w akceptację? Czy zrozumie, że to, co postrzegamy, myślimy i czujemy, tak naprawdę nie jest nami? Czy ogień bólu zmieni się w światło świadomości? Czy Makbet odkryje swoje prawdziwe ja - Istnienie? Inspiracją do adaptacji była twórczość Eckharta Tolle’a, a zwłaszcza jego kultowa książka The Power of Now (Potęga teraźniejszości).

 
 
 
 

27.03.2023

〰️

REPERTUAR

27.03.2023 〰️ REPERTUAR

 
 

Ceremonia zamknięcia pierwszej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS nieprzypadkowo zbiega się z Międzynarodowym Dniem Teatru. Światowe święto Melpomeny Organizatorzy postanowili uczcić nagradzając wyjątkowych artystów teatralnych. Podczas uroczystości wręczone zostaną statuetki w dwóch kategoriach: Debiuty i Open. Uroczystą Galę zakończy pokaz mistrzowski w wykonaniu Andrzeja Seweryna. W przygotowanych fragmentach  „Dziennika” Witolda Gombrowicza mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach.

 
 
 
 

TEATROPOLIS | 24-27 MARCA 2023 | KARNETY 250 ZŁ

 

Zapraszamy po karnet na osiem wyjątkowych spektakli!

 

Od 24 do 27 marca na Scenie Monopolis odbędzie się Festiwal Sztuki Aktorskiej "Teatropolis". W jeden weekend będzie można obejrzeć osiem spektakli przygotowanych przez znanych i debiutujących artystów!

"Wielki teatr istnieje także na scenie kameralnej" - te słowa Andrzeja Seweryna, inicjatora i dyrektora artystycznego festiwalu doskonale oddają charakter wydarzenia, a osoba mistrza gwarantuje wyjątkową jakość.

Już wkrótce zdradzimy, kto wystąpi na Scenie Monopolis.

 

Uwaga! W ramach karnetu, należy pojawić się przed każdym spektaklem 15 minut przed jego rozpoczęciem.